Τετάρτη, 26 Σεπτεμβρίου 2018
Πολιτιστικές Δραστηριότητες
Το πείραμα του Ερατοσθένη στο Γυμνάσιο Οιχαλίας
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator   
Πέμπτη, 22 Μάρτιος 2018 12:54

Για 5η συνεχή χρονιά πραγματοποιήθηκε και φέτος το πείραμα του Ερατοσθένη στο σχολείο μας, στις 20 Μαρτίου. Συμμετείχαμε σε 2 διοργανώσεις, μία πανελλήνιας και μία παγκόσμιας εμβέλειας. Η πρώτη διοργανώθηκε από 4 μέλη της ΠΑΝΕΚΦΕ (Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών) σε συνεργασία με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών ενώ και η δεύτερη αποτελεί ελληνική πρωτοβουλία ιδιωτικού σχολείου στα πλαίσια ευρωπαϊκού προγράμματος.

Τι ήταν το πείραμα του Ερατοσθένη;

Μια παρατήρηση, ότι ο ήλιος καθρεφτίζεται σ' ένα βαθύ πηγάδι στην πόλη Συήνη περίπου στις 21 Ιουνίου το μεσημέρι, δηλαδή ρίχνει τις ακτίνες του τελείως κάθετα, οδήγησε τον Ερατοσθένη ν' αναρωτηθεί αν συνέβαινε το ίδιο στην πόλη του, την Αλεξάνδρεια. Όμως όχι, εκεί οι πάσσαλοι σχημάτιζαν σκιά. Έτσι η Γη δεν θα μπορούσε να είναι επίπεδη. Υποθέτοντας ότι είναι σφαιρική, κατάφερε να υπολογίσει την περίμετρό της, μετρώντας το ύψος ενός πασσάλου και το μήκος της σκιάς του, όπως και την απόσταση Αλεξάνδρειας-Συήνης (λέγεται ότι προσέλαβε βηματιστές).

Τι κάναμε εμείς;

Στις 20 Μαρτίου 2018 ο ήλιος έριχνε κάθετα τις ακτίνες του ακριβώς στο γήινο Ισημερινό κατά τη μεσουράνησή του. Έτσι, δεν είχαμε παρά να μετρήσουμε το ύψος ενός κατακόρυφου κονταριού και τη σκιά του την ίδια ώρα. Την απόστασή μας από τον Ισημερινό τη μετρήσαμε με το πρόγραμμα Η/Υ Google Earth. Τα αποτελέσματά μας: απόκλιση μόλις 3,79% από την πραγματική τιμή της γήινης περιμέτρου. Συμμετείχε το τμήμα Γ1 υπό την καθοδήγηση του καθηγητή Φυσικής του σχολείου κ. Ιωάννη Βέργου, οι μαθητές του οποίου είχαν χωριστεί σε 3 ομάδες: α) Μετρήσεων β) Ηλιακής Μεσουράνησης γ) Εντοπισμού Συνεργαζόμενων Σχολείων.

Συνεργασίες

Μέχρι την ώρα συγγραφής του άρθρου έχουν σταλεί αιτήματα συνεργασίας στα παρακάτω σχολεία: α) Electrotechnical school “Nicola Tesla”, Nis, Serbia β) Taurage “Saltinis” progymnasium, Taurage, Lithuania γ) OS “Sreten Mladenovic Mlka”, Nis, Serbia δ) School “Mihai Peia” Resita, Romania από τα οποία έχουν ήδη ανταποκριθεί τα 2 πρώτα. Αναμένεται η ανταλλαγή των μετρήσεών μας. Σημειώνεται ότι, κατά τη συνεργασία, για τον υπολογισμό της γήινης περιμέτρου χρησιμοποιούνται οι μετρήσεις των 2 σχολείων και η απόσταση μεταξύ τους (αντί να χρησιμοποιηθεί ο Ισημερινός).

Υ.Γ. Κατά τη διάρκεια του πειράματος, βρήκαμε και σημειώσαμε στο έδαφος την κατεύθυνση του Βορρά, που μας την δείχνει η σκιά την ώρα της Ηλιακής Μεσουράνησης.


 


Το πείραμα του Ερατοσθένη (συνέχεια)

 

 Λάβαμε μετρήσεις από το σχολείο Taurage “Saltinis” progymnasium της πόλης Taurage στη Λιθουανία.

 

            Οι μετρήσεις τους:

 

           Μήκος κονταριού d=1m

 

           Μήκος σκιάς: 1,43m, 1,42m, 1,41m, 1,40m, 1,39m

 

           Μέση τιμή L=1,41m

 

           Έτσι εφθ1=1,41/1 ή θ1=54,65 μοίρες.

 

           Οι μετρήσεις μας:

 

            Μήκος κονταριού d=100,4cm

 

            Μήκος σκιάς: 79,3cm, 77,9cm, 78,4cm, 78,1cm, 78,9cm

 

            Μέση τιμή L=78,52cm

 

            Έτσι εφθ2=78,52/100,4 ή θ2=38,03 μοίρες.

 

            Οπότε φ= θ1- θ2 ή φ=54,65-38,028=16,622 μοίρες

 

   Η απόσταση μεταξύ των 2 σχολείων είναι: s=1739,73km

   Συνεπώς η περίμετρος της Γης θα είναι: Π=360 s/φ ή Π=37679,15Km

   Αν λάβουμε ως πραγματική τιμή Πβ=40007Km, τότε βρίσκω απόκλιση 5,82%, αρκετά μικρή.


 
Το πείραμα του Ερατοσθένη στο Γυμνάσιο Οιχαλίας
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator   
Παρασκευή, 07 Απρίλιος 2017 10:22

Για 4η συνεχή χρονιά πραγματοποιήθηκε και φέτος το πείραμα του Ερατοσθένη στο σχολείο μας, στις 20 και 21 Μαρτίου. Συμμετείχαμε σε 2 διοργανώσεις, μία πανελλήνιας και μία παγκόσμιας εμβέλειας. Η πρώτη, στις 20 Μαρτίου, διοργανώθηκε από τα Εργαστηριακά Κέντρα

Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) Σερρών, Πιερίας, Λακωνίας, Λέσβου και 1ο Ηρακλείου Κρήτης, με την υποστήριξη του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (Ε.Α.Α.), του Υπουργείου Παιδείας και της Πανελλήνιας Ένωσης Υπεύθυνων Ε.Κ.Φ.Ε. (ΠΑΝΕΚΦΕ) ενώ και η δεύτερη αποτελεί ελληνική πρωτοβουλία ιδιωτικού σχολείου στα πλαίσια ευρωπαϊκού προγράμματος (Ark of Inquiry).

Τι ήταν το πείραμα του Ερατοσθένη;

Μια παρατήρηση, ότι ο ήλιος καθρεφτίζεται σ' ένα βαθύ πηγάδι στην πόλη Συήνη περίπου στις 21 Ιουνίου, δηλαδή ρίχνει τις ακτίνες του τελείως κάθετα, οδήγησε τον Ερατοσθένη ν' αναρωτηθεί αν συνέβαινε το ίδιο στην πόλη του, την Αλεξάνδρεια. Όμως όχι, εκεί οι πάσσαλοι σχημάτιζαν σκιά. Έτσι η Γη δεν θα μπορούσε να είναι επίπεδη. Υποθέτοντας ότι είναι σφαιρική, κατάφερε να υπολογίσει την περίμετρό της, μετρώντας το ύψος ενός πασσάλου και το μήκος της σκιάς του, όπως και την απόσταση Αλεξάνδρειας-Συήνης (λέγεται ότι προσέλαβε βηματιστές).

Τι κάναμε εμείς;

Στις 20 και 21 Μαρτίου 2017 ο ήλιος έριχνε (τελείως και σχεδόν τελείως) κάθετα τις ακτίνες του ακριβώς στο γήινο Ισημερινό κατά τη μεσουράνησή του. Έτσι, δεν είχαμε παρά να μετρήσουμε το ύψος ενός κατακόρυφου κονταριού και τη σκιά του την ίδια ώρα. Την απόστασή μας από τον Ισημερινό τη μετρήσαμε με το πρόγραμμα Η/Υ Google Earth, ενώ την ώρα μεσουράνησης με το Stellarium. Τα αποτελέσματά μας: απόκλιση 3,37% από την πραγματική τιμή της γήινης περιμέτρου για το τμήμα Β2 που συμμετείχε την πρώτη μέρα και 0,65% (!) για το τμήμα Α1 τη δεύτερη.

Συνεργασίες

Ανταλλάξαμε μετρήσεις συνεργαζόμενοι με τα εξής σχολεία: Δημοτικό Σχολείο Μερόπης (Μεσσηνία), 1ο Γυμνάσιο Σπάρτης (Λακωνία), Pomarkun Yhteiskoulu (Pomarkku, Φινλανδία), Don Orione High School (Oradea, Ρουμανία), Nicolae Balcescu High School (Flaminzi tawn, Botosani, Ρουμανία) και Electrotechnical school "Nikola Tesla" (Nis, Σερβία) με το οποίο είχαμε και τις πιο ακριβείς συνδυασμένες μετρήσεις με απόκλιση 8,55%.

Ο αντίκτυπος

Η δράση αυτή κατορθώνει να:

α) Αναδείξει την ανεκτίμητη αξία της ομαδικής εργασίας και συνεργασίας μέσω της ανάθεσης επιμέρους εργασιών σε ομάδες.

β) Διδάξει βιωματικά την εποικοδομητική χρήση των Νέων Τεχνολογιών και τις βασικές αρχές της επιστημονικής μεθοδολογίας.

γ) Οδηγήσει στην εκτίμηση της συμβολής των θετικών επιστημών στην κατανόηση του φυσικού κόσμου.

δ) Κινητοποιήσει το ενδιαφέρον των μαθητών για τα επιτεύγματα των αρχαίων προγόνων μας.



 
« ΈναρξηΠροηγούμενο12345678910ΕπόμενοΤέλος »

Σελίδα 1 από 10

Βρισκόμαστε εδώ




Με την υποστήριξη του Joomla!. Designed by: free Joomla template  Valid XHTML and CSS.